Abdijschool van Zevenkerken

Meisjesinternaat Bethanië

De honderdvijftien meisjes van de Abdijschool fietsen elke dag anderhalve kilometer van het internaat in de priorij van Bethanië naar het college of paviljoen. Na de les- en sporturen fietsen ze terug en brengen de rest van de dag en avond door in de vertrouwde omgeving van het meisjesinternaat; een groene oase waar ruim plaats is voor studie, rust, ontspanning en familiale gezelligheid. De meisjes van het eerste jaar slapen in een apart gebouw “De boerderij”. De meisjes van twee tot en met de retorica slapen in het hoofdgebouw. Iedereen beschikt er over een eigen kamer. De jongsten studeren in de studiezaal, de hogere jaren leren zelfstandiger werken op hun kamer en krijgen mondjesmaat meer verantwoordelijkheid. Ook het wederzijdse vertrouwen tussen leerlingen en opvoedsters wordt met de jaren opgebouwd. Het samenhorigheidsgevoel schept een band tussen jong en oud: sinterklaasfeestje, karaokenamiddag, een overkoepelende start- en winteractiviteit ... zijn dan ook onvergetelijke hoogtepunten.

Op regelmatige tijdstippen woont een groep meisjes een gebedsdienst bij of neemt een maaltijd met de zusters van de gemeenschap.

Sluiten