Abdijschool van Zevenkerken

De Abdijschool is haar naam getrouw: spiritualiteit speelt bij ons een grote rol, ook al is de aanwezigheid van monniken op de werkvloer vrijwel verleden tijd.

In dagelijkse bezinningsmomenten staan we stil bij de regel van Benedictus: het boek Een regel voor beginners toont ons telkens opnieuw hoe die oude tekst het leven op een school kan kleuren.

Een paar keer per jaar komt de hele schoolgemeenschap samen in de abdijkerk, om samen met de monniken de sterke momenten van het schooljaar te vieren. Leerlingen van het jongensinternaat die dat wensen kunnen het morgengebed en het avondgebed van de monniken bijwonen, en in de Priorij sluiten de meisjes regelmatig aan bij het avondgebed van de zusters. Ook op het jaarlijkse Sint-Andriesfeest (30 november) worden de banden met de abdij aangehaald.

Jaarlijks gaat ieder leerjaar een paar dagen op bezinning. Die bezinningsdagen worden door de eigen leerkrachten en opvoeders uitgebouwd en krijgen ieder een eigen accent. Zo trekken onze vierdelingen ieder jaar naar Brussel op "sociale retraite" om er drie dagen daadwerkelijk kennis te maken met de problematiek van een grootstad.

Om de vijf jaar trekt de hele school, behalve het Paviljoen, erop uit naar de Morvan (regio Vézelay). In deze week, eind september, combineren we bezinning en sport tot een unieke pelgrimage voor de hele school. Iedere leerling krijgt de kans dit één keer in zijn schoolcarrière mee te maken.

Sluiten