Directieraad

De directieraad van de school bestaat uit leerkrachten die voor een periode van vier jaar verkozen worden, aangevuld door de beide internaatbeheerders, de jaarverantwoordelijke van het paviljoen en leden van het ondersteunend personeel. Ze behandelen onderwerpen die het dagelijkse bestuur van de school en het internaat aangaan en geven advies aan de directie van de school en de inrichtende macht.

Leerlingenraad

De leerlingenraad bestaat uit leerlingen van het tweede tot en met het zesde jaar die door de leerlingen verkozen werden en hen vertegenwoordigen. Wekelijks komt de leerlingenraad bijeen om het reilen en zeilen van de school te bespreken en activiteiten voor te bereiden. De leerlingenraad wordt gecoacht door dhr. Gertjan Vermeulen.

Oudercomité

Het oudercomité van onze school bestaat uit vier verkozen ouderparen die de verschillende regio’s vertegenwoordigen waaruit onze leerlingen komen.
Het oudercomité komt op regelmatige basis bijeen om de werking van de school te bespreken. Daarnaast organiseert het comité jaarlijks een plenaire vergadering die een actueel onderwerp behandelt en regionale oudervergaderingen waarop de ouders vragen kunnen stellen over de werking van de school.

Schoolraad

De schoolraad bestaat uit telkens drie verkozen vertegenwoordigers van de leerlingen, ouders en leerkrachten, aangevuld met leden van de lokale gemeenschap. De schoolraad geeft advies i.v.m. de werking van de school en actuele onderwerpen.

Presessen

De leerlingen presessen

De school telt dit jaar één leerlingenpreses. Hij vertegenwoordigt alle leerlingen van het paviljoen tot en met de retorica. Wekelijks komt hij samen met de internaatbeheerder om er de agenda van de komende week te bespreken, zijn mening te geven over tal van onderwerpen, eventuele problemen te helpen oplossen en om de goede sfeer op school en internaat te verbeteren.
De preses is een leerling uit de retorica die zijn strepen tijdens de afgelopen jaren heeft verdiend. Hij blijft één jaar zijn functie uitoefenen.

School- en internaatbestuur

Het school- en internaatbestuur van de Abdijschool houdt zich bezig met het opstellen van een meerjarig beleidsplan voor de school en het internaat, volgt de dagelijkse leiding op, stippelt het personeelsbeleid uit en volgt dat op en bewaakt het pedagogisch project van de Abdijschool.