Een van de belangrijkste opdrachten als school is het verwezenlijken van de sociale pijler. De leerlingen brengen een hele week met elkaar door. Vijf dagen in de week zijn ze vierentwintig uur per dag bij elkaar. Dit zorgt ervoor dat we één grote familie zijn. Het geestelijk welbevinden van de leerling staat hierbij centraal: respect voor elkaars ideeën en persoon, het materiaal en de omgeving in een sfeer van wederzijds vertrouwen zijn belangrijke onderdelen in het opvoedingsproces van elke dag.

Daarom vinden wij het goed dat de leerlingen verantwoordelijkheidszin krijgen. Uiteindelijk groeien ze op van kinderen naar jongvolwassenen. Daarom krijgen de leerlingen verantwoordelijkheden op maat. De jongens en meisjes van de hoogste jaren begeleiden vaak de leerlingen van de jongere jaren tijdens sport en spel. De verkozen leden van de leerlingenraad en de schoolraad nemen hun verantwoordelijkheid op tijdens het dagelijkse bestuur van de school en het internaat. Er is een actief sportcomité, een foodforum bekijkt de school vanuit culinaire hoek en wekelijks komen de leerlingenpresessen samen met de internaatbeheerder.

Leerlingen die zich niet goed in hun vel voelen, kunnen terecht bij hun klastitularis, hun opvoeder of bij de internaatbeheerders of directie.

Sociale retraite

Maar we leven niet op een eiland en komen dagelijks in contact met mensen die het minder goed stellen. Daarom gaan de leerlingen van het eerste jaar tijdens hun bezinningsdag kennismaken met bejaarden of mensen met een beperking.

De leerlingen van het vierde jaar reizen naar Brussel waar ze een sociale retraite van drie dagen houden. Ze helpen organisaties die de noden van de vierde wereld lenigen. Het vraagt een hele organisatie van Vader Abt om de jongens en meisjes in groepjes van drie personen in te delen bij elke organisatie. Uiteindelijk ondervinden ze aan de levende lijve dat armoede niet ver weg is in onze wereld.

Inleefreizen

Sinds 1996 organiseert de Abdijschool inleefreizen voor onze leerlingen van het vierde en vijfde jaar. Op die manier bieden we hen een unieke en niet te vergeten ervaring aan. De leerlingen bereiden de reis voor, leren hun handen uit de mouwen te steken, leven ter plaatse onder weinig comfortabele omstandigheden en werken samen met mensen met een totaal andere cultuur of godsdienst.
In de loop van de voorbije jaren zijn we op verschillende continenten aan de slag geweest. In Azië hadden we projecten in Vietnam, de Filippijnen, India en Cambodja. In Afrika: Congo, Senegal, Ethiopië, Burundi, Zimbabwe en Malawi. In Latijns-Amerika: Mexico en Chili. In Europa waren we drie jaar in Roemenië actief.

De meeste deelnemers komen diep onder de indruk terug, want zo dicht hebben ze nooit met een inwoner van een derdewereldland geleefd. Soms gaan ze nog een stapje verder, want enkele oudleerlingen keerden terug en zetten zich nu actief in voor de armen in alle uithoeken van de wereld.

De grote interesse van onze leerlingen voor deze projectreizen is een goed teken. Zijn ze immers niet de volwassenen van morgen die het beleid van overmorgen mee zullen uittekenen.