De Abdijschool biedt Algemeen Secundair Onderwijs en bereidt dus in essentie voor op verdere studies.

In het eerste jaar A-stroom is er keuze tussen Klassieke Talen met vier uur Latijn, of Ondersteunende Vakken waarin de leerstof van die hoofdvakken verder wordt ingeoefend.

Die richting ‘ondersteunde vakken’ krijgt in de tweedes zijn vervolg in de richting Moderne Talen – Wetenschappen. Wie in de tweedes Latijn volgt, krijgt er bij ons automatisch Grieks bij in de richting Grieks-Latijn. Als je deze stevige taalbasis kan combineren met wiskunde en andere vakken, sta je sterk genoeg om een verdere keuze te maken voor de tweede graad.

In die tweede graad (derdes en vierdes) krijgen de Latinisten de keuze tussen Grieks-Latijn en Latijn, allebei met sterke wiskunde. Ook zonder Latijn bestaat de keuze uit: een richting met nadruk op taal en economie  (Moderne Talen), wiskunde en economie (Economische Wetenschappen) of een richting met nadruk op wiskunde en wetenschappen (Natuurwetenschappen).

In de derde graad (vijfdes en zesdes) gaan de leerlingen verder met sterke wiskunde (6u): Latijn – Wiskunde (LW) of Wetenschappen – Wiskunde (WW) of minder sterke wiskunde (3u), maar sterke talen: Economie – Moderne talen (EMT), Latijn - moderne talen (LMT) en de Grieks – Latijnse (GL). De richtingen met 3u wiskunde kiezen voor een vierde uur uitbreiding wiskunde of een vierde uur ondersteuning wiskunde. In de richtingen Moderne talen – Wetenschappen (MTW) en Economie – Wetenschappen (EW) is er een pakket van 4u wiskunde dat is aangepast aan de leerstof Wetenschappen.

Leerlingen kunnen tijdens de avonduren hun kennis verder uitbreiden door extra wiskunde te volgen als voorbereiding op de ingangsexamens aan de universiteit.

Lessentabellen